6 narrowcasting ontwerptips voor niet-ontwerpers

6 narrowcasting ontwerptips voor niet-ontwerpers

Met een goed ontworpen narrowcasting presentatie kan op de boodschap goed worden overgebracht. Echter, een presentatie ontwerpen voor narrowcasting kan soms erg lastig zijn. Deze 6 tips voor niet-ontwerpers helpen je op weg.

Tip 1. CONTRAST

Je bericht kan verloren gaan als de kijker de elementen van je ontwerp niet gemakkelijk kan onderscheiden. Contrast is een zeer belangrijke factor voor de leesbaarheid  van je content (er zijn namelijk ook kleurenblinde personen die naar de narrowcasting schermen kijken).

Slecht contrast vermindert de natuurlijk leesbaarheid en goed contrast verbetert het. Zorg er altijd voor dat er genoeg contrast tussen je achtergrondkleuren en voorgrondkleuren, vooral voor tekst. Een donkergrijze tekst is natuurlijk slecht leesbaar op een zwarte achtergrond.

Tip 2. DE 3 x 5 REGEL

De teksten op het scherm zijn er om een duidelijke, beknopte boodschap over te brengen. Maak je ontwerpen niet overvol met tekst. Houdt het lettertype op grote afstand leesbaar en presenteer alleen de belangrijkste informatie. Probeer niet om meer dan drie regels tekst van vijf woorden te gebruiken.

Tip 3. TEKSTSTIJLEN

Tenzij je een merk of logo dupliceert, houd je het lettertype eenvoudig en leesbaar. Gebruik nooit meer dan twee lettertypen in het ontwerp en gebruik cursief met mate, omdat ze van een afstand moeilijk leesbaar kunnen zijn. Ook kan het gebruik van grote letters en vetgedrukte letters de leesbaarheid verbeteren.

Tip 4. KLEUR en PERCEPTIE

Kleur zorgt voor een goed contrast.  Met behulp van kleuren moeten elementen (zoals tekst) vóór de achtergrond (bijvoorbeeld een achtergrondafbeelding)  worden geplaatst. Een paar kleine tips om de ontwerpen te verbeteren:

  • Gebruik contrasterende kleuren – licht op donker of donker op licht
  • Begrijp waar het oog van de kijker op gericht is
  • Houdt rekening met de impact van de weergegeven informatie

Tip 5. FOCUS TECHNIEKEN

Gebruik focustechnieken om het oog zo snel mogelijk naar de kritische informatie te leiden en een op deze manier een visuele hiërarchie in je ontwerp te creëren. Krantenkoppen, grafische afbeeldingen, felle kleuren en items met hoog contrast trekken de aandacht. Verschillende groottes en de indeling geven de prioriteit van elementen in de presentatie aan.

Tip 6. BEKIJK HET VOORBEELD

Wanneer je een voorbeeld van de ontwerpen bekijkt, bepaal dan eerst waar het oog naar toe gaat en pas het ontwerp aan om ervoor te zorgen dat de belangrijkste elementen voorrang krijgen. Test de leesbaarheid en zichtbaarheid op een eigen beeldscherm voordat het wordt gepubliceerd via het narrowcasting systeem . Een goede tip is om op zijn minst vijf meter afstand te houden van het beeldscherm. Dit simuleert het perspectief van het publiek voor het bekijken van schermen op afstand.

Bonus Tip:

Wil je meer weten wat narrowcasting voor je organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op.

Neem contact op

    Vergeet niet je naam in te vullen.

    Vergeet niet je e-mail in te vullen.

    Vergeet niet het aantal beeldschermen in te vullen.

    Vergeet niet je onderwerp in te vullen.

    Vergeet niet je bericht in te vullen.